Hè, maar wij zijn toch helemaal geen merk?

Over het belang van merkdenken

In de branding trajecten die wij doen komen we deze vraag nog wel eens tegen. Organisatie en bedrijven voelen zich namelijk niet altijd comfortabel om zichzelf als een merk te zien. Ze zijn toch geen Nike, Apple of één van die andere grote commerciële bedrijven die in je hoofd poppen zodra je aan het begrip merk denkt. Zeker voor non-profit en culturele organisaties is het even wennen om naar zichzelf te kijken als merk.

Maar er valt ontzettend veel te winnen op het moment dat je het wel gaat doen. En mocht je er nog niet aan toe zijn om je organisatie als merk te omarmen, zie het dan als een methode. Een manier om heldere doelstellingen te formuleren. Om vanuit je doelgroep te gaan denken en hier uiteindelijk een waardevolle verbinding mee te maken. Of dit nu is om een product of dienst te promoten, museumbezoek te stimuleren of leden te werven voor een goed doel.

Het begint met definiëren wie je bent en waar je voor staat, een zogenaamde merkidentiteit. Want op het moment dat je weet wie je bent, kun je dit delen met mensen die er mogelijk verwantschap mee voelen. Door je merkidentiteit consistent door te voeren, vergroot je de herkenbaarheid. Denk hierbij niet alleen aan visuele uitingen maar aan een identiteit in de breedste zin van het woord. Dus ook hoe het zich gedraagt, klinkt, praat en welke acties het onderneemt om zijn identiteit te benadrukken. Op deze manier val je op, word je herkend en ben je uiteindelijk in staat om een plek in het hoofd en hart van je doelgroep te veroveren.

Benieuwd welke impact we kunnen maken wanneer je jouw organisatie als merk gaat zien?

Laat je vrijblijvend adviseren door Marius Regterschot
06 205 43 288 – marius@capaz.nu

Of laat een berichtje achter:

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.