Huisstijlbeheer – hoe doe je dat?

Vrijwel iedereen herkent de ‘swoosh’  van Nike zonder dat de naam erbij hoeft te staan. Wanneer je naar het beeldmerk kijkt kan dit zelfs beelden, woorden of emoties oproepen. Dit is het resultaat van jarenlange consistente merkvoering. Hierdoor is een sterk merk ontstaan.

Nike Swoosh – Ontworpen door Carolyn Davidson

Om dit te doen is het van belang dat het verhaal – de waarden – van de organisatie samen met de huisstijlelementen op een consistente manier naar buiten worden gebracht. Dit voorkomt verwarring bij de ontvanger en creëert vertrouwen in jouw merk. Een bewezen en gebruikelijke manier om al deze elementen overzichtelijk bij elkaar te brengen is door gebruik te maken van een brand manual.

Wat is een brand manual?

Een brand manual is een plek, vaak een document, waarin de waarden en huisstijlelementen van een merk staan beschreven. Een dergelijk document wordt door merken ingezet om de boodschap waar zij voor staan op een zo consistent en eenduidige manier te delen. Dit document is bedoeld voor zowel interne partijen als werknemers, als voor externe partijen als vormgevers die met de huisstijl aan de slag moeten.

Nederlandse Zorgautoriteit – Brand manual (bekijk de case)

Welke onderdelen beschreven worden in een brand manual zijn afhankelijk van de behoeften en grootte van een merk. Onderdelen die vaak in een brand manual voorkomen zijn:

  • Missie / visie
  • Kernwaarden
  • Beeldmerk
  • Vormentaal
  • Typografie
  • Kleurenpalet
  • Tone of voice
  • Iconen
  • Beeldgebruik (fotografie)
  • Voorbeelden
  • Missie / visie
  • Kernwaarden
  • Beeldmerk
  • Vormentaal
  • Typografie
  • Kleurenpalet
  • Tone of voice
  • Iconen
  • Beeldgebruik (fotografie)
  • Voorbeelden

De onderdelen die in een brand manual worden beschreven zijn niet in steen gebeiteld. Het is een levend document dat zich kan aanpassen aan de wereld om zich heen. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de logo evolutie van Apple die meegaat met zijn tijd.

Apple logo evolutie

De overgang naar digitaal

Het was gebruikelijk om een brand manual te ondervangen in een offline PDF document of in boekvorm. Tegenwoordig zie je steeds meer merken overstappen naar een digitaal alternatief, een online brand portal.

Hierin bestaat de mogelijkheid om een eigen platform op te tuigen zoals we hebben gedaan voor Neuf & Associates, of door gebruik te maken van een tool als brand—manual.

Neuf & Associates – Cloud Neuf platform

Welke vorm van een brand portal je ook gebruikt, een online brand portal heeft meerdere voordelen ten opzichte van zijn voorgangers.

[rev_slider alias=”slider-3″ /]

Bekijk wat een online brand manual voor jou kan doen

Bekijk wat een online brand manual voor jou kan doen

Wil je meer weten over het gebruik van een online brand manual? We helpen jou graag verder.

Laat je vrijblijvend adviseren door Marius Regterschot
06 205 43 288 – marius@studiocapaz.nl